ژن TCF7L2 ممکن است مسئول یک شکل کمتر تهاجمی از دیابت نوع 1 باشد

 21 فوریه 2018 - پیش از این، ارتباط تغییرات در ژنTCF7L2 ، با دیابت نوع 2 به اثبات رسیده است اما بر اساس یک تحقیق جدید، به نظر می رسد این ژن در نوع دیگری از دیابت نوع 1 نقش داشته باشد.
TCF7L2 ، همان فاکتور رونویسی 7-like 2 است. این ژن در ترشح انسولین توسط سلول های بتا در پانکراس دخالت دارد.
محققان، داده های 810 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 تازه تشخیص داده شده را از برنامه TrialNet استخراج و بررسی کردند.شرکت کنندگان بین 3 تا 59 سال سن داشتند.
تأثیر ژنTCF7L2 در مقایسه با سن، میزان انسولینی که شرکت کنندگان در آزمون تحمل گلوکز خوراکی می توانستند تولید کنند، و تعداد آنتی بادیهای جزایری که در خون شرکت کنندگان وجود داشت، آنالیز گردید. ظهور اتوآنتی بادیهای جزایر یکی از مشخصه های دیابت نوع 1 است و افراد مبتلا به این بیماری دارای مقادیر بالایی از یک یا چند نوع آنتی بادی جزایرهستند.
نتایج نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که حامل انواع تغییرات ژنی مرتبط با دیابت نوع 2 هستند، دارای یک آنتی بادی منفرد علیه جزایر پانکراس می باشند، البته در کودکان و بزرگسالانی که 12 سال یا بیشتر سن دارند. در این افراد همچنین تولید انسولین بعد از آزمون تحمل گلوکز خوراکی بیشتر بود و همین مقدار انسولین سطح قند خون آنها را پایین تر نگه داشته بود.
یافته های این پژوهش نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که حامل واریته های ژنی مرتبط با دیابت نوع 2 هستند، ممکن است به نوع کمتر تهاجمی از دیابت نوع 1 مبتلا باشند. این افراد ممکن است با شیوه های متفاوتی از درمان دیابت نسبت به افراد دیگر مبتلا به دیابت نوع 1، درمان شوند.
این یافته ها، یک مسیر جدید تحقیقاتی را باز کرده است اما هنوز خیلی زود است که بتوانیم بگوییم افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که حامل واریته های ژنTCF7L2 هستند، نیاز به انسولین کمتری دارند یا می توانند به جای انسولین از داروهای دیگر استفاده کنند.
Paz Garcia  ، مشاور پژوهش های ارتباطی JDRF در انگلیس، اظهار داشت: این نتایج نشان می دهد که ژنتیک ممکن است در ابتلای افراد به این بیماری نقش داشته باشد، چرا که مردم انواع مختلفی از دیابت نوع 1 را تجربه می کنند. همانطور که اطلاعات بیشتری در مورد این بیماری بدست می آوریم، می توانیم درمانهای مناسب بیشتری را برای انواع زیر گروه های دیابت نوع 1 توسعه دهیم.
این مطالعه در Diabetes Care journal منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/feb/tcf7l2-gene-may-be-responsible-for-a-less-aggressive-form-of-type-1-diabetes-94688752.html